tisdag 26 februari 2013

Vikten av att vara uppvärmd

I "en midsommarnattsdröm" har vi nu förflyttat repetitionerna till skolans aula. Själva utrymmet är ungefär lika stort som på regionteater väst, där vi kommer redovisa slutresultatet sedan. Att repetera där ger en inblick i hur mycket vikt vi faktiskt behöver lägga vid röstarbetet.

Stanislavskij menar att spänningar och muskelkramp i kroppen stör skapandeprocessen. Det fick mig att tänka på hur viktigt det faktiskt är att ha kontroll och känna sin kropp, samt hur viktigt det är att hålla den i form. Allsidig träning är viktigt även om man sysslar med ensidigt muskulärt arbete (t.ex sångare). Stanislavskij sa vidare att spänningar i kroppen medför stel mimik, lamhet i ben och armar, hest tal och andnöd. Hur ska man göra för att förhindra det då? (Spänningar kan ju dels faktiskt orsakas av nervositet, som också kan vara ett sätt att förbereda kroppen.) De onödiga spänningarna kan förhindras genom både träning och avslappningsövningar.  Jag tror att det inte räcker med att värma upp precis innan en föreställning, ska man hålla på med teater, eller annan scenkonst som exempelvis sångare, måste man ha byggt upp en god kondition och fysik. Då har man goda förutsättningar för att göra en krävande roll eller genomföra en konsert.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar