När det kommer till att gestalta en karaktär och göra den äkta, är det till stor hjälp att analysera (och använda texten till det). Stanislavskijs ” de tio
frågorna” är en analysmodell för att fördjupa sig i sin roll. Frågorna är b.la "vem är jag, vad vill jag,vart är jag påväg"
För att hålla i sin karaktär och fokusera är det bra att ha något att gå på. Fysiska rörelser exempelvis. Hur den går, står och
förhåller sig till andra personer - och såklart rösten och dialekten.
I rollen som
bälgmakare flöjt och Tisbe i en midsommarnattsdröm har jag två olika röstlägen.
Hantverkaren flöjt har min egna röst (om än en med en utpräglad dialekt) medans
Tisbe har en mörkare, djup, nästan nasal alt-röst. Att använda sig av magstödet för att få kraft i rösten,
artikulera och andas rätt är något som blir svårare att göra det när en också ska få ut en annan röst än sin vanliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar