torsdag 7 februari 2013

Röst och karaktärsarbete


När det kommer till att gestalta en karaktär och göra den äkta, är det till stor hjälp att analysera (och använda texten till det). Stanislavskijs ” de tio frågorna” är en analysmodell för att fördjupa sig i sin roll. Frågorna är b.la "vem är jag, vad vill jag,vart är jag påväg" 
För att hålla i sin karaktär och fokusera är det bra att ha något att gå på. Fysiska rörelser exempelvis. Hur den går, står och förhåller sig till andra personer - och såklart rösten och dialekten. 
I rollen som bälgmakare flöjt och Tisbe i en midsommarnattsdröm har jag två olika röstlägen. Hantverkaren flöjt har min egna röst (om än en med en utpräglad dialekt) medans Tisbe har en mörkare, djup, nästan nasal alt-röst. Att använda sig av magstödet för att få kraft i rösten, artikulera och andas rätt är något som blir svårare  att göra det när en också ska få ut en annan röst än sin vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar